Dzika przyroda – podpowiadamy jak ją chronić

Na zdjęciu jest ryś.

3 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Dzikiej Przyrody, który został ustanowiony przez ONZ w 2014 roku, aby podnieść świadomość na temat dzikich roślin i zwierząt żyjących na naszej planecie.

Datę 3 marca wybrano, aby upamiętnić podpisanie w 1973 roku Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES, Konwencja Waszyngtońska). Więcej na ten temat znajdziecie na stronie: https://cites.org/eng 

Dziś wspominamy to święto ponieważ równocześnie z kryzysem klimatycznym stoimy w obliczu kryzysu bioróżnorodności, czyli kurczenia się bogactwa różnych gatunków roślin i zwierząt na ziemi. 

 

Czy mamy wpływ na ochronę zagrożonych gatunków roślin i zwierząt? 

 

Tak! Podpowiadamy, co każdy z nas może w tej kwestii zrobić:

  1. Doceniajmy i chrońmy naturalne, lokalne ekosystemy, takie jak mokradła, leśne zagajniki, łąki kwietne i in.
  2. Zamiast kupować egzotyczne zwierzątko domowe rozważmy przygarnięcie psa lub kota ze schroniska.
  3. Załóżmy strefę dzikiej przyrody w ogrodzie i naszym najbliższym otoczeniu np. w szkole. Wystarczy, że w wyznaczonym miejscu zaniechamy prac pielęgnacyjnych albo znacznie je ograniczymy np. poprzez ograniczenie koszenia, pozostawienie martwego drewna lub kępy pokrzyw w kącie ogrodu.
  4. Załóżmy nieckę retencyjną z łąką kwietną. To prawdziwa oaza bioróżnorodności.
  5. Załóżmy kompostownik i róbmy kompost. Dzięki zastosowaniu kompostu poprawimy jakość gleby oraz wzbogacimy niezwykłe bogactwo przyrodnicze jakie jest obecne w każdej zdrowej glebie.
  6. Zróbmy zieloną ścianę. Gęsta warstwa zielonych liści nie tylko stanowi zabezpieczenie elewacji przed promieniami słońca, ale jest również miejscem schronienia dla ptaków i owadów.
  7. Załóżmy ogród deszczowy. To wspaniałe miejsce, do którego możemy zaprosić dziką przyrodę, a z czasem być może stanie się ono schronieniem również dla rzadkich gatunków roślin i zwierząt np. płazów.  

Czy wiecie, że uważa się, że płazy to najbardziej zagrożona klasa kręgowców na świecie? Tymczasem przeczytajcie co na ten temat powiedziała Sekretarz Generalna CITES Ivonne Higuero:

Płazy, dzięki swoim wyjątkowym rolom ekologicznym i niezwykłej różnorodności, odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu delikatnej równowagi naszych ekosystemów. Zagrożenia, na jakie napotykają, począwszy od utraty siedlisk po zagrożenie chorobami takimi jak grzyb chytrid i ranawirus, a skończywszy na potencjalnym wpływie handlu międzynarodowego, wymagają naszego wspólnego skupienia i współpracy.   

cyt. za https://cites.org/eng/news/cites-online-amphibians-workshop-2023

***************

Klimat w szkołach metropolii to największy projekt edukacyjny realizowany na terenie Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot do końca kwietnia 2024 r.  Celem projektu jest podniesienie świadomości uczniów, ich rodziców i mieszkańców metropolii  na temat łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do ich skutków.

Projekt jest realizowany w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu. Dofinansowanie pochodzi ze środków Funduszy Norweskich i EOG oraz budżetu państwa. Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot realizuje go we współpracy z partnerem merytorycznym Gdańskie Wody oraz z partnerem zagranicznym International Development Norway

Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.

Skip to content