Jak uczyć o zmianach klimatu – podsumowanie największego projektu edukacyjnego w metropolii

Kilkanaście tysięcy uczniów po ekowarsztatach, dziesiątki przeszkolonych nauczycieli, szkoły wyposażone w sprzęt multimedialny, błękitno-zielone inwestycje w całej metropolii, darmowe materiały edukacyjne, konkurs i spora dawka wiedzy o zmianach klimatycznych i o tym, jak je łagodzić oraz adaptować się do ich skutków. Dziś podsumowaliśmy największy projekt edukacyjny w Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot. 

– Na zakończenie mamy mieszane uczucia – z jednej strony radość, że zrealizowaliśmy tak wspaniały projekt, a z drugiej strony smutek, że to już koniec. To była wspólna praca setek nauczycieli i tysięcy uczniów.  Projekt pokazał, jak skutecznie uczyć o zmianach klimatycznych, dlatego  będziemy się  starali powtórzyć takie działania również w przyszłości – mówił Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

– Każde działanie musi się zacząć od pierwszego kroku. Wy już ten krok zrobiliście dzięki temu, że wzięliście udział w naszym projekcie. Zmiany klimatu powodują coraz bardziej dotkliwe skutki i ważne jest, żebyśmy umieli się na to przygotować – mówił Ryszard Gajewski, prezes Gdańskich Wód.

Jeden z najlepszych projektów w Polsce

Metropolitalna przygoda z klimatem w szkołach rozpoczęła się w 2020 r., kiedy OMGGS wziął udział w konkursie na dofinansowanie inicjatyw proklimatycznych w szkołach. Do rywalizacji zgłoszono 82 wnioski z całej Polski, z czego dofinansowanie otrzymało zaledwie 6 – w tym wniosek OMGGS pn. “Klimat w szkołach metropolii”. Dzięki temu metropolia otrzymała prawie 3,5 miliona złotych na projekt edukacyjny dla szkół. 

– To co wyróżniało nasz wniosek, to przede wszystkim solidarność Trójmiasta i kilkudziesięciu gmin wokół. 28 samorządów zgłosiło do projektu w sumie 40 szkół. Cieszymy się, że pokonaliśmy w rywalizacji o dofinansowanie aż tylu konkurentów. To pokazuje, że edukacja klimatyczna jest bardzo potrzebna, a nasz pomysł okazał jednym z najlepszych w Polsce – dodał Michał Glaser.

Pokazujemy, jak skutecznie uczyć o zmianach klimatycznych

W ramach projektu “Klimat w szkołach metropolii” specjaliści od edukacji ekologicznej przeszkolili ponad 90 nauczycieli przyrody, biologii i geografii, którzy przeprowadzili łącznie 653 lekcje dla ponad 14 tysięcy uczniów. 40 szkół w metropolii dostało sprzęt multimedialny(laptopy, projektory, monitory interaktywne) za 300 tys. zł, a na ich terenie powstały błękitno-zielone inwestycje. Są to zielone ściany, które izolują i chronią przed słońcem i hałasem, kompostowniki, dzięki którym można zagospodarować resztki ze stołówki oraz ogrody deszczowe i niecki, które gromadzą wody opadowe i mogą stać się oazą bioróżnorodności. Do wszystkich szkół podstawowych i średnich w metropolii trafiły też materiały edukacyjne, wśród nich scenariusze lekcji, prezentacje i poradniki. 

Norweska przygoda klimatyczna

W ramach projektu został zorganizowany konkurs “Chrońmy klimat metropolii” dla uczniów szkół podstawowych i średnich z całego OMGGS. Konkurs polegał na przygotowaniu inicjatywy, która nie tylko przeciwdziała skutkom zmian klimatycznych, ale także angażuje do działania lokalną społeczność. Swoje prace zgłosiło ponad 90 uczniów z 28 szkół Najlepsze okazały się 4 grupy z VII LO w Gdańsku, SP w Chwaszczynie, Pierwszej Społecznej SP w Gdyni oraz z SP w Sztutowie, które w nagrodę pojechały na wizytę studyjną do Trondheim. Przez 5 dni mieli okazję poznawać miasto, spotykać się z norweskimi uczniami i prezentować swoje ekoinicjatywy.

Fundusze norweskie dla klimatu 

Projekt „Klimat w szkołach metropolii’ jest realizowany w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu. Dofinansowanie pochodzi ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz budżetu państwa. OMGGS realizuje go we współpracy z partnerem merytorycznym Gdańskie Wody oraz z partnerem zagranicznym International Development Norway.

 

PROJEKT W LICZBACH: 

3 500 000 zł – dofinansowanie z EOG i budżetu państwa 

300 000 zł – wartość sprzętu multimedialnego (monitory interaktywne, laptopy, projektory z ekranami), jaki trafił do szkół w metropolii, 

14 000 – uczniów po ekowarsztatach na podstawie scenariuszy     przygotowanych w ramach projektu,

653 – ekowarsztaty,  

93 – uczniów zgłosiło swoje prace w konkursie “Chrońmy klimat metropolii”

87 – przeszkolonych przez specjalistów ds. klimatu nauczycieli biologii, geografii i przyrody ze szkół podstawowych i średnich w OMGGS, 

40 – szkół – partnerów projektu,

40 – błękitno-zielonych inwestycji (zielone ściany, niecki, kompostowniki, gruntowe i skrzyniowe ogrody deszczowe),

28 – gmin i powiatów OMGGS, biorących udział w projekcie,

25 – liczba dodatkowych narzędzi, które trafiły do każdej z 40 szkół 

22 – skrzyniowe i gruntowe ogrody deszczowe wybudowane w ramach projektu

12 – uczniów – laureatów konkursu “Chrońmy klimat metropolii”

11 – zielonych ścian, które powstały przy metropolitalnych szkołach,

4 – kompostowniki wybudowane w ramach projektu,

3 – niecki retencyjne przy metropolitalnych szkołach



Skip to content