Przyrodnicze spotkanie w szkole w Rudnie. Równowaga ważna sprawa!

Na zdjęciu uczniowie z Zespołu Szkół Kształcenia i Wychowania w Rudnie w gminie Pelplin, które odwiedziła ekipa projektu „Klimat w szkołach metropolii”.

Drużyna projektu „Klimat w Szkołach Metropolii” odwiedziła Zespół Szkół Kształcenia i Wychowania w Rudnie w gminie Pelplin. Spotkanie z uczniami było okazją do rozmów o praktycznym wymiarze projektu edukacyjnego, który realizowany jest w 40 szkołach metropolii.

Równowaga ważna sprawa

Równowaga w przyrodzie była motywem przewodnim spaceru, na który wybraliśmy się razem z uczniami czwartej klasy szkoły podstawowej w Rudnie. Terenowe zajęcia przyrody, które nawiązywały do zagadnień związanych z małą retencją i bioróżnorodnością prowadziła nauczycielka z placówki, Pani Jolanta Szczepańska. Wspierały ją nasze ekspertki Joanna Paniec architektka krajobrazu oraz Katarzyna Świstek z Gdańskich Wód, reprezentująca partnera merytorycznego projektu.

Upalna pogoda z widmem nadchodzącej burzy była tłem dla rozmów o skutkach zmian klimatu oraz metodach, które pozwalają się do tych zmian przystosować. Zajęcia rozpoczęliśmy przed budynkiem szkoły, gdzie rozmawialiśmy o wpływie przyrody na poprawę jakości klimatu. Obserwując jaskółki, które mają swoje gniazda nad szkolnymi oknami, poruszaliśmy takie zagadnienia jak zanieczyszczenie powietrza, susze oraz powodzie, będące odczuwalnym skutkiem zmian klimatu.  W pigułce zaprezentowaliśmy zielono-niebieskie rozwiązania sprzyjające klimatowi wykorzystujące potencjał roślin, gleby oraz wody deszczowej. Jedno z takich rozwiązań, zielona ściana, już niebawem pojawi się przy elewacji szkoły w Rudnie. 

A potem… wyruszyliśmy na spacer kierując się w stronę malowniczych pól porośniętych wysokimi trawami i dojrzewającymi zbożami. Ze szkoły w Rudnie położonej na niewielkim wzniesieniu rozpościera się wspaniałe widoki na otaczający krajobraz. Idąc drogą wśród łagodnych wzniesień  mijaliśmy rowy zbierające wodę z okolicznych pól. Celem naszego spaceru było małe “bagienko”, które jak gąbka zatrzymuje wodę w glebie. Ten naturalny „magazyn wody” położony w obniżeniu terenu, porośnięty jest charakterystyczną dla tego typu siedliska roślinnością, która jest ostoją dla różnych zwierząt i oazą bioróżnorodności.

W tym miejscu zatrzymaliśmy się, żeby porozmawiać o różnicach między przyrodą na wsi i w mieście, o współistnieniu ludzi, zwierząt i roślin oraz o …równowadze. W tym celu nasza ekspertka Joanna Paniec poleciła wszystkim, aby stanęli na jednej nodze. Balansując zastanawialiśmy się co będzie gdy stracimy równowagę? Dzieci natychmiast odpowiedziały – “upadniemy!”. Kolejne pytanie zadane przez ekspertkę brzmiało “A co będzie jeśli przyroda straci równowagę?”…. Po chwili ciszy jedno z dzieci odpowiedziało “umrzemy?”.

Powyżej film z wizyty drużyny „Klimat w szkołach metropolii” w Rudnie.

 

Mamy nadzieję, że nie, że dzięki takim projektom jak “Klimat w Szkołach Metropolii”, powszechnej edukacji klimatycznej prowadzonej przez zaangażowanych i kompetentnych nauczycieli, unikniemy katastrofy. Podejmując przemyślane kroki i realizując obiekty błękitno – zielonej infrastruktury, takie jak zielone ściany, ogrody deszczowe w skrzyni, ogrody deszczowe w gruncie, niecki retencyjne czy kompostowniki przyczyniamy się do łagodzenia zmian klimatu. Jednocześnie są to rozwiązania oparte na przyrodzie, które korzystnie wpływają na mikroklimat oraz bieżącą adaptację do zmian klimatu.

Podczas wizyty w terenie towarzyszyła nam również dziennikarka radiowa i podcasterka, Pani Hanna Bogoryja – Zakrzewska, która rejestrowała nasze spotkanie oraz przeprowadziła rozmowę z Joanną Paniec o tym jak możemy naszą codzienność uczynić bardziej “zieloną” i “zrównoważoną”.

Podcastu będzie można wysłuchać już niebawem, a tymczasem zachęcamy Was do obejrzenia galerii zdjęć z naszej wyprawy oraz zapoznania się (i przekazania sąsiadom) poradnika “Klimat na 5!”, w którym w przystępny sposób wyjaśniamy jak prosto wykonać zielone ściany, ogrody deszczowe w skrzyni, ogrody deszczowe w gruncie, niecki retencyjne czy kompostowniki w swoim ogrodzie lub najbliższym otoczeniu.

Bierzmy klimat w swoje ręce i …łapmy równowagę!

Projekt “Klimat w szkołach metropolii” jest realizowany w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu. Dofinansowanie pochodzi ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz budżetu państwa.

Na zdjęciach uczniowie podczas spotkania z drużyną „Klimat w szkołach metropolii”.

Skip to content