Rozpoczynamy budowę zielono-niebieskich inwestycji w 40 szkołach metropolii

Na zdjęciu zielona ściana. Budynek porośnięty pnączami. 

Dwóch wykonawców zaprojektuje i wybuduje infrastrukturę wspierającą łagodzenie i adaptację do skutków zmian klimatu. Będzie ona zrealizowana w szkołach partnerskich biorących udział w projekcie edukacyjnym „Klimat w Szkołach Metropolii”. Za blisko 1,5 mln zł powstaną: gruntowe i skrzyniowe ogrody deszczowe, niecki retencyjne, zielone ściany i kompostowniki.

Projekt „Klimat w Szkołach Metropolii” wystartował w listopadzie 2021 r. Środki na jego realizację w wysokości 3,5 mln zł pochodzą z funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Metropolitalny projekt edukacyjny zwyciężył w konkursie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na najlepsze działania proklimatyczne.

Na zdjęciach rośliny i przykłady zielono-niebieskiej infrastruktury. 

Błękitno-zielona infrastruktura w 40 szkołach metropolii

W ramach projektu w 40 szkołach metropolii powstanie 5 rodzajów błękitno-zielonej  infrastruktury. Będą to:  niecki retencyjne, ogrody deszczowe w gruncie, ogrody deszczowe w skrzyni, zielone ściany i kompostowniki. Wszystkie te elementy to tzw. rozwiązania bazujące na przyrodzie (tzw. NBS – Natural Based Solutions). Realizowane inwestycje są sposobem na łagodzenie i adaptację do skutków zmian klimatu. Wykorzystują one potencjał roślin, gleby oraz wody deszczowej. Tego typu rozwiązania wpływają na poprawę jakości życia ludzi, zwierząt i roślin, szczególnie w miastach oraz innych „zabetonowanych” przestrzeniach, a także wspierają różnorodność biologiczną. Są elementami małej retencji, które zmniejszają ryzyko powodzi spowalniając spływ powierzchniowy oraz zatrzymując część wody deszczowej w miejscu opadu. Dzięki magazynowaniu wody deszczowej oraz zastosowaniu roślin również korzystnie wpływają na mikroklimat oraz przeciwdziałają suszy.

Budowa błękitno-niebieskiej infrastruktury została poprzedzona wizjami lokalnymi, kompletowaniem dokumentacji budowlanej oraz szeregiem udogodnień. Finałem prac było opracowanie założeń projektowych w ramach programu funkcjonalno-użytkowego, który pozwoli na opracowanie projektów wykonawczych i samej realizacji inwestycji. 

Inwestycje, prócz samych prac projektowych, ziemnych i konstrukcyjnych, będą obejmowały nasadzenia roślin odpowiednio dobranych dla danego typu infrastruktury. Będą to byliny, których część to rośliny hydrofitowe wykazujące zdolność do oczyszczania wód opadowych jak również pnącza – rośliny wspinające się po podporach i będące świetnym sposobem na szybkie zazielenienie dużych powierzchni np. elewacji, altan i ogrodzeń.

Wybrani wykonawcy

W pierwszym postępowaniu na gruntowe ogrody deszczowe i niecki retencyjne wyłoniony został wykonawca: Deer Garden Ogrody Naturalne Mariusz Urbaniak. Zaoferowana cena realizacji usługi to: 446 897 .

Deer Garden to firma ogrodnicza, która realizuje zielone inwestycje, przyczyniające się do “odbetonowania” miast i terenów zurbanizowanych. Dotychczas zrealizowała ponad 100 ogrodów deszczowych.

W drugim przetargu wyłonionym wykonawcą będzie: BS Ogrody Bartłomiej Stanisławczyk. Za kwotę 999 011 zrealizuje on: zielone ściany na podkonstrukcjach i montowanych na elewacji budynku, skrzyniowe ogrody deszczowe i kompostowniki.

Specjalizacją BS Ogrody jest projektowanie i zakładanie ogrodów – nie tylko tych przydomowych. W ofercie firmy znajduje się również projektowanie oraz wykonawstwo zieleni miejskich, czy zielonych dachów.  

Jakie inwestycje powstaną w danej szkole projektowej, można zobaczyć → TUTAJ

Nie tylko błękitno-zielone inwestycje

Błękitno-zielone inwestycje to nie jedyny element projektu edukacyjnego „Klimat w Szkołach Metropolii”. Dodatkowo wyposażyliśmy szkoły w sprzęt komputerowy umożliwiający prowadzenie zajęć dydaktycznych: rzutniki z projektorami i ekrany multimedialne. Po wybudowaniu inwestycji przekażemy również placówkom narzędzia ogrodnicze i rośliny, by mogły samodzielnie prowadzić dodatkowe nasadzenia podczas zajęć  edukacyjnych. W ramach projektu wspieramy również nauczycieli. Od marca prowadziliśmy cykl szkoleń, podczas których podpowiadaliśmy, jak rozmawiać z uczniami o skutkach zmian klimatu. Przekazaliśmy dydaktykom profesjonalnie opracowane scenariusze zajęć lekcyjnych oraz inne materiały przydatne do pracy z uczniami. Spotkania były okazją do omówienia zasad funkcjonowania każdego rodzaju infrastruktury, która po wybudowaniu będzie uzupełnieniem programu prowadzenia zajęć lekcyjnych w oparciu o scenariusze. Ponadto na jesieni zaprosimy uczniów do udziału w konkursie dotyczącym zmian klimatu. Uzupełnieniem działań w szkołach będzie kampania społeczna mająca na celu informowanie o zmianach klimatu, ich skutkach, takich jak gwałtowne zjawiska pogodowe (m.in. deszcze nawalne, susze czy upały) oraz praktycznych sposobach łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu.

Projekt jest realizowany w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu. Dofinansowanie pochodzi ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz budżetu państwa. OMGGS realizuje go we współpracy z partnerem merytorycznym Gdańskie Wody oraz z partnerem zagranicznym International Development Norway. Wartość projektu wynosi 3,5 mln zł, w tym 85 % stanowi dofinansowanie z funduszy EOG, a 15 % to środki z budżetu państwa.

Skip to content