Odkrywamy Trondheim: miasto, ludzie i zmiany klimatu

Za nami fantastyczna wycieczka do Trondheim. Przez 5 dni poznawaliśmy miasto, spotykaliśmy się z norweskimi uczniami, prezentowaliśmy nasze ekoinicjatywy, które mogą pomóc w walce ze zmianami klimatu, do tego zwiedzaliśmy muzea, próbowaliśmy norweskich przysmaków i inspirowaliśmy się błekitno-zielonymi rozwiązaniami w szkołach. 

Wycieczka do Trondheim była główną nagrodą w konkursie “Chrońmy klimat metropolii”, który odbył się w ramach projektu “Klimat w szkołach metropolii”. Uczniowie szkół podstawowych i średnich zgłaszali pomysły na inicjatywy, które są inspirowane błękitno-zielonymi rozwiązaniami i mogą pomóc w walce ze zmianami klimatycznymi. Spośród 90 uczniów najlepsi okazali się: 

  • Karolina, Nadzieja i Zofia z VII LO w Gdańsku
  • Zosia, Alicja i Filip z SP w Chwaszczynie
  • Marta, Zosia i Emilie z Pierwszej Społecznej SP w Gdyni
  • Helena, Martyna i Wanessa z SP w Sztutowie.  

Dwunastka uczniów spędziła w Trondheim 5 dni – od 9 do 13 kwietnia.

Innowacje i zielone flagi

Z Gdańska wyruszyliśmy we wtorkowe popołudnie. Pierwszy dzień spędziliśmy na krótkim poznawaniu miasta i odpoczynku. Kolejny dzień obfitował w atrakcje. Spotkaliśmy się z uczniami Sverresborg Ungdom Skole i wzięliśmy udział w mini innovation camp, który polegał na opracowaniu innowacji na jeden z wybranych tematów: ekologiczny, społeczny lub wykorzystujący nowe technologie. Swoje pomysły zaprezentowaliśmy przed norweskimi uczniami: 

Pierwsza grupa (Filip, Nadzieja, Wanessa, Marta) zaproponowała park, w którym będzie można znaleźć m.in. boisko, a także stół, na którym można grać w szachy. Miejsce miałoby być dostępne dla wszystkich, otwarte na nowe pomysły i integrujące wszystkich niezależnie od wieku, płci, czy stopnia niepełnosprawności. 

Druga grupa (Alicja, Zosia, Helena, Zosia) przedstawiła propozycję działań dla szkół, skierowane do uczniów i wszystkich potrzebujących osób. Jak sami zaznaczyli – wszystko zaczyna się w szkole, dlatego właśnie tam powinny być przeprowadzone działania, dzięki którym będzie można walczyć m.in. z marnowaniem jedzenia czy wykluczeniem. 

Trzecia grupa (Zosia, Karolina, Martyna, Emilie) zaproponowała Trondheim Plant Festiwal, czyli inicjatywę zazieleniania miasta. Jej uczestnikiem może zostać każdy, kto posadzi choć jedną roślinę. Opiera się ona na edukacji już od najmłodszych lat, warsztatach, nagrodach za udział i współpracy z lokalnymi władzami. 

Kolejnym punktem programu był krótki spacer po ulicach Trondheim i odwiedziny w Ila Skole, gdzie spotkaliśmy się z członkami szkolnej rady ds. środowiska. Podobne rady złożone tylko z uczniów działają we wszystkich szkołach w Trondheim, a każda placówka może pochwalić się tzw. Zieloną Flagą. Jest to międzynarodowe wyróżnienie przyznawane w programie Eco-Schools (EkoSzkoły). 

Więcej o pierwszych dniach wizyty w Trondheim przeczytacie tutaj: https://klimatwszkolach.pl/norweska-przygoda-klimatyczna/

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær

Pogoda nie rozpieszczała nas kolejnego dnia, ale mimo deszczu i zimna udało nam się odwiedzić kampus uniwersytecki, zielone przedszkole, muzeum, a także zwiedzić miasto od strony wody.  

Podczas wizyty w Norweskim Uniwersytecie Naukowo-Technicznym podzieliliśmy się na dwie grupy. Starsza- miała okazję poznać uniwersyteckie wydziały, zobaczyć sale szkoleniowe i dowiedzieć się więcej o studiowaniu na NTNU. Młodsza grupa rozpoczęła przygodę w pracowniach biologicznych i przyrodniczych.  Na początek grupa miała za zadanie “wyciągnąć” DNA ze swoich komórek, a ci, którym się to udało, mogli przygotować biżuterię z własnym DNA. Odwiedziliśmy także pracownie studenckie.

Po wyzwaniach naukowych wszyscy spotkaliśmy się na lunchu w uniwersyteckiej stołówce, by spróbować norweskiego przysmaku nazywanego bułką szkolną – czyli drożdżówki z budyniem, kokosem i cynamonem. Po południu, mimo deszczu cała ekipa wsiadła na łódki, by wspólnie z przewodnikami zobaczyć miasto od strony wody. 

Więcej o trzecim dniu wizyty w Trondheim przeczytacie tutaj: https://klimatwszkolach.pl/det-finnes-ikke-darlig-vaer-bare-darlig-klaer/

Trondheim z wysokości

Ostatnie dwa dni w Trondheim spędziliśmy na zwiedzaniu głównych atrakcji turystycznych miasta, ale nie zabrakło też pracy merytorycznej i prezentacji przed norweskimi uczniami. W piątek dołączyliśmy do uczniów w Sverresborg Skole, gdzie odbywały się finałowe prezentacje w ramach mini innovation camp. Uczniowie z całego miasta pracowali nad innowacjami, które realizują wybrane cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Cztery najlepsze zespoły prezentowały swoje pomysły przed komisją złożoną z nauczycieli, laureatów poprzednich edycji innovation camp, lokalnych polityków i przedstawicieli lokalnych firm. W finale znalazły się prezentacje nt. bezpieczeństwa dzieci, roboto-ryby, która miałaby wyłapywać nieczystości w rzekach, pomysłu na aplikację, która pomaga znajdować aktywności dla określonej grupy wiekowej, shake baru, który może być rozwiązaniem problemu marnowania żywności.

Na zakończenie prezentacji norweskich uczniów zaprezentowaliśmy nasze pomysły, które wygrały konkurs “Chrońmy klimat metropolii”.

Szkolne wyzwania zakończyliśmy wycieczką do katedry Nidarosdomen. Po lunchu w szkolnej stołówce z obowiązkową bułką szkolną (czyli drożdżówką z budyniem i wiórkami kokosowymi) pojechaliśmy na spacer do Ilabekken oglądać wodospady. Dzień zakończyliśmy na wysokości, a dokładnie na wieży telewizyjnej Tyholttårnet, która od 1985 r. jest nieodłącznym elementem krajobrazu Trondheim. Wieża ma 124 m. Na 74 metrze mieści się restauracja, z której rozpościera się widok na całe miasto. Górna kondygnacja restauracji jest ruchoma i obraca się zgodnie ze wskazówkami zegara, co sprawia, że można oglądać panoramę całego miasta. Pełny obrót trwa godzinę. 

Podsumowanie przedostatniego dnia wizyty w Trondheim znajdziecie tutaj: https://klimatwszkolach.pl/jego-wysokosc-trondheim/

Ostatniego dnia odwiedziliśmy muzeum nauki i mieliśmy dłuższą chwilę na zwiedzanie miasta i kupowanie pamiątek. 

Dziękujemy uczniom za fantastyczną pracę na wyjeździe, a nauczycielom za nieustanne inspirowanie młodzieży. 

***************

Klimat w szkołach metropolii to największy projekt edukacyjny realizowany na terenie Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot do końca kwietnia 2024 r.  Celem projektu jest podniesienie świadomości uczniów, ich rodziców i mieszkańców metropolii  na temat łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do ich skutków.

Projekt jest realizowany w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu. Dofinansowanie pochodzi ze środków Funduszy Norweskich i EOG oraz budżetu państwa. Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot realizuje go we współpracy z partnerem merytorycznym Gdańskie Wody oraz z partnerem zagranicznym International Development Norway

Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.

Fot. Konrad Kędzior

Skip to content